[2011] Synchrodogs - Diary (autorskie I)

Synchrodogs w wywiadzie dla British Journal of Photogrpy dużo później, bo w 2015 roku mówią: "Nasze projekty autorskie są zwykle związane z naturą. Dla nas sztuka jest próbą uświadomienia sobie wszystkich podstawowych instynktów które się pojawiają, uchwycenia surowego sensu samego siebie i intymnej relacji z otaczającym środowiskiem i naturą”.

Motyw eksploracji samych siebie pojawia się już w pierwszym och wspólnym cyklu: Diary.

Nie jest to typowy dziennik, w który autor zapisuje zdarzenia zewnętrzne wobec samego siebie. To też nie pamiętnik - te pisze się z perspektywy czasu. Najlepsze określenie, nadal spójne z tytułem, które przychodzi mi do głowy to "dziennik pokładowy". Cykl składowy "Horoskop" to, z perspektywy dalszych prac duetu, notatnik - próba użycia fotografii jako narzędzia patrzenia na świat. Można tu zobaczyć estetykę Borysa Mikhailova - fotografa urodzonego w ZSRR i fotografującego świat Związku Radzieckiego w sposób naturalistyczny, wręcz nachalnie antyestetyczny.

 


Pozostałem trzy cykle: "Namaste", "Spain-Portugal 2011" i "walks" to z niewielkimi wyjątkami szeroko pojęte portrety Tatiany Shcheglowej wykonane przez Romana Novena. Zdarzają się też zdjęcie wykonane w odwrotnej konfiguracji,  czy też abstrakcyjne pejzaże czy martwe natury. Całość ma dość chaotyczny charakter, to typ notatnika, brudnopisu. Trzymając się dalej metafory dziennika pokładowego, jednego dnia kapitan skupia się na opisywaniu morale załogi wyczerpanej fizycznie i psychicznie trudną przerwą, by innego dnia cała stronę oddać kucharzowi, nie mniej jednak Synchrodogs projektem Diary dopiero wypływają w daleki rejs.

Namaste - forma uroczystego pozdrowienia praktykowana w kulturze Hinduizmu - dosłownie tłumaczu się na "Kłaniam się boskości w tobie", a jeszcze dokładniej "boskość we mnie kłania się boskości w tobie". Ten metafizyczny pokłon i poszukiwanie tej boskości w sobie nawzajem staje się przewodnim motywem pierwszych zdjęć Synchrodogs. Nie jest to jednak chłodnia analiza a gorące pragnienie poznania. Nie jest to poznanie analityczne a instynktowne. Oboje mają wykształcenie techniczne i nie pochodzą z rodzin czy środowisk a tradycjach artystycznych, więc nie tylko nawzajem są dla siebie nowi, ale nowe też jest dal nich medium fotografii, które staje się ich metodą (badawczą) poznania.
Eksperymentują szukając najlepszego zastosowania tegoż narzędzia. W tak bliskiej relacji sam fakt obserwowania, i to do tego obustronny, musi wpłynąć na obserwowany obiekt. Jak w fizyce kwantowej, gdzie energie w stosunku do odległości są ogromne, że nie można spróbować czegokolwiek zbadać nie zaburzając, czy nie transformując obserwowanego układu. Synchrodogs wychodzą z tego procesu jako nowy scalony byt.




- -  -

Dziennik pokładowy – podstawowy dokument załogi statku powietrznego odtwarzający przebieg lotu. Zapisuje się w nim dane o przebiegu i zakończeniu lotu, obliczenia wstępne i rzeczywiste oraz inne dane.


Pamiętnik – gatunek literatury stosowanej, relacja prozatorska o zdarzeniach, których autor był uczestnikiem bądź naocznym świadkiem. Pamiętnik (w przeciwieństwie do dziennika) opowiada o zdarzeniach z pewnego dystansu czasowego, w związku z czym kształtuje się dwupłaszczyznowość narracji: autor pamiętnika opowiadać może nie tylko o tym, jak zdarzenia przebiegały, lecz może ujawniać również swoje stanowisko wobec nich w chwili pisania.

Comments